söndag 4 november 2012

Om varför män går i krig och hjärtan krossas

Fyndet från London, den nya boken som jag har tänkt ska ersätta Hamiltonserien, nu när den sönderlyssnad efter nästan ett år.





















"Operation Heartbreak" från 1950, skriven av den konservativa politikern och diplomaten Duff Cooper. I den lilla boklådan på Lamb's Conduit Street nära Bloomsbury var beskrivningen textad på en liten lapp på hyllan nedanför: "A story of why men go to war, it is also a heart-wrenching love story; a wonderful novel by a masterly writer that should be on everyone's bookshelf". Efter beskrivningen stod ett kvinnonamn. Det var hon som hade skrivit recensionen. Jag vet inte varför jag lade märke till det, kanske för att det verkade mer trovärdigt med en krigsroman som uppskattas av en kvinna. 

"Herregud", utbrast min vän L när jag lade fram boken på disken för att betala, "det där är ju precis din stil!"

Vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar