lördag 28 april 2012

Investera i dig själv

I Stockholm går just nu en reklamkampanj på stora affischtavlor med budskapet "Investera i dig själv". Första gången jag såg den satt jag på bussen som svepte förbi. Jag såg inte så noga, bara rubriken. Intressant, tänkte jag. Kan det handla om att uppmana människor att ge sig själva och kanske sina nära och kära mer tid? Fördjupa sig i en intressant utbildning? Ta hand om sin kropp bättre? Gå i terapi och ta itu med sina surdegar (alltså inte såna man lämnar in på surdegshotellet vid Nytorget, utan den mer själsliga typen)?

Så gick mina tankar. Några dagar senare såg jag affischen igen, på ett annat ställe. Då såg jag att det var en kampanj för något helt annat. Nämligen Restylane, ett medel som används för att spruta in i läppar och kinder för att göra dem fylligare. Även känt som "fillers".

På SVT går just nu dokumentärserien Skönhetsbubblan om den oreglerade plastikmarknaden i Sverige.

I första programmet får vi möta 24-åriga Jane, som hittills i sitt liv har gjort 48 ingrepp för nästan 200.000 kr. Hon har bl.a. opererat brösten två gånger, lagt in "fillers" i kindben och läppar och botox i pannan, och utsatt sig för fettreducering, permanent hårborttagning och tandblekning. Och hon säger att hon fortfarande inte är nöjd med sin kropp "för fem öre". Nu drömmer hon om att fettsuga magen, dubbelhakan och kanske göra något åt sina, enligt henne själv, hängande blygdläppar.

I andra programmet säger Ata Gadheri, professor i psykologi, att diagnosen inbillad fulhet, eller BDD, innebär en kraftig fixering vid en inbillad defekt:

"För tillfället finns det inga indikationer på att operation skulle vara en utväg. ... Har man BDD och genomför en operation så finns det en klar risk att man genomför, eller åtminstone vill genomföra, fler operationer. Och oftast, de som vill genomföra flera operationer blir mer och mer missnöjda. ... De mår sämre och sämre, därför att den 'ultimata' utvägen funkar inte."

Och på stortavlor i innerstan uppmanas vi att investera i oss själva genom att injicera Restylane i våra ansikten. Investera i att bli mer och mer missnöjd med sig själv?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar