onsdag 18 april 2012

Grabbi-grabb-grabbigheten - dyker upp när du minst anar den

Idag kommenterade min chef nyheten att kapten Karin Enström blir ny försvarsminister så här:

"Tufft för brorsan att bli omsprungen av lillsyrran." *

Bara så. Inget mer. Och detta skickar han ut i ett gruppmejl till hela avdelningen. Her-re-gud vad jag blir förvånad av denna grabbi-grabb-grabbigheten som sipprar ut här och var vid de mest oväntade tillfällen. Människan har inte ens fyllt 50. Ska vi ta det igen? Ja, kvinnor kan vara officerare och kvinnor kan bli ministrar. Kvinnor kan vara intresserade, och ja, även om det låter otroligt, faktiskt rätt duktiga på säkerhetspolitik. Dags att vakna, det är 2012, inte 1987!

Mitt svar:

"Ja, eller så är han stolt över lillsyrran och glad för att jämställdheten i försvaret har kommit så långt att en kvinna kan göra karriär där på sina egna meriter." Bara så. Inget mer. I ett gruppmejl till hela avdelningen.

* "Brorsan" är Henrik Landerholm, yrkesofficer och också han moderat försvarspolitiker, för närvarande chef för insatsen i Afghanistan.

4 kommentarer:

  1. Sådan! Bra kämpat! Själv har jag argumenterat för att lagstifta mot sexköp i Danmark under lunchrasten - i motvind. Mina kollegor tror inte på förbud. Generellt liksom. Bah!
    /Emma

    SvaraRadera
  2. haha, fint skrivet. Fast kan tycka att det är rätt klumpigt av en "chef" att uttrycka sig så.
    Skönt med lite kvinnlig perspektiv på säkerheten.
    Är det där dock grabbigt ? eller omoget ? grabbigt är i och för sig omoget? =)

    Im not judging just asking. =)
    Ah what the hell do i know.

    /M

    SvaraRadera
  3. M: Det kan vara svårt att definiera grabbighet. Men i min värld är det grabbigt att anta att män tycker att det är extra svårt att förlora mot kvinnor. Särskilt yngre/mindre kvinnor, vilket begreppet "lillsyrran" får symbolisera här.

    SvaraRadera