onsdag 12 december 2012

Dofterna

Ljuvligt snörikt kvällspass på militärträningen ikväll. När jag i den allra första övningen lade mig ner på gångvägen i armhävningsposition, strök en välbekant doft förbi. Först kunde jag inte placera den, men sen insåg jag att det måste vara liniment. Militärträningens dofter. Liniment på vintern, myggmedel på sommaren. Däremellan luktar det mest svett och kanske lite tigerbalsam. Och säsongens växter i skogen, förstås. Kroppen minns.

Påhittiga instruktör E bjöd ikväll på både brottning, backintervaller, släpdrag av kamrat i djupsnö och trädklättring, till och med upp och ner. Och så den där leken som vi brukade kalla "Polis och demonstranter" när jag var ungdomsledare i kyrkan, eller "Göteborg", som den tillfälligt bytte namn till efter Göteborgskravallerna 2001. Det ena laget sitter på marken i en ring och håller i varandra så hårt de kan, i armkrok ("demonstranterna"). Det andra laget ("poliserna") formerar sig runt omkring och försöker dra loss "demonstranterna" från varandra. Skratt garanteras. Och träningsvärk. Och kanske till och med blåmärken. Vi har alltid kul med E.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar