onsdag 16 oktober 2013

Från Västbanken intet nytt - Reserapport 3

Jag kom på att mina reserapporter från Västbanken inte finns någonstans på nätet. Så då får jag väl se till att de kommer upp. Jag lägger upp dem ett i taget här på bloggen, i kronologisk ordning efter att jag skrev och skickade dem.

---


Reserapport 3

Jayyous, 28 januari 2012

Flickan och havet

– Det är synd att jag inte kan åka dit. Jag vet inte hur man ska ändra på situationen. Men jag skulle vilja öppna muren och åka till havet. Om jag fick åka, skulle jag bada och spela fotboll på stranden...

Humsa är 17 år och går sista året på gymnasiet. Vi står på taket till hennes familjs hus i den lilla palestinska byn Jayyous och blickar ut över landskapet. Hennes blick fastnar på Tel Avivs skyskrapor, badorten Netanya och kärnkraftverket i Haifa. Och bortom de israeliska städerna, längst bort i horisonten, ser hon Medelhavet.


Tel Avivs skyskrapor syns i horisonten
från Humsas hustak i Jayyous.











Västbanken är ungefär lika stort som Södermanlands län, men medan Södermanland har 270 000 invånare (Länsstyrelsen Södermanlands län, http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/om-lansstyrelsen/om- lanet/Pages/default.aspx), har Västbanken 2,5 miljoner (Prognos enligt Palestinian Central Bureau of Statistics, ”Estimated Population in the Palestinian Territory Mid-Year by Governorate,1997-2016”, http://www.pcbs.gov.ps/Portals/_pcbs/populati/GOV1997-2016.htm)

Samtidigt är det betydligt svårare att ta sig fram på Västbanken. Enligt FN:s organ för samordning av humanitära affärer, UNOCHA, fanns det 522 vägspärrar som begränsade palestiniernas rörelsefrihet i september 2011. Muren som Israel bygger ligger till 80 procent på Västbanken, inte på israeliskt territorium, och hindrar många palestinier att ta sig dit de behöver.

De flesta rörelserestriktionerna på Västbanken introducerades som tillfälliga hinder efter våldsamheterna under den andra intifadan i september 2000. De flesta av dem har dock permanentats sedan dess, trots att säkerhetsläget har förbättrats betydligt och Israel har ett nära samarbete med palestinska säkerhetsstyrkor. (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA), ”Movement and Access in the West Bank Fact Sheet”, September 2011, Report Centre, Movement and Access Reports, http:// ochaonline2.un.org/Default.aspx?tabid=9000)

Om man som Humsa är över 16 år räknas man som vuxen, har egen palestinsk legitimation och måste söka tillstånd från de israeliska myndigheterna för att få komma in i Israel genom en av de 16 vägspärrar som finns i muren. Chansen för att en tonåring ska få tillstånd för att åka och bada är dock liten. De flesta tillstånd som utfärdas går till jordbrukare som vill komma igenom muren för att komma och bruka sin jord på andra sidan, och långt ifrån alla som söker tillstånd får ett. Av de 1038 jordbrukare som sökte tillstånd i Qalqiliya-distriktet på nordvästra Västbanken i december 2011 fick 687 tillstånd beviljat, medan åtta nekades. Resten, 343 personer, väntar fortfarande på svar. (Statistik från palestinska myndigheten District Coordination Liaison (DCL) i Qalqiliya den 4 januari 2012.)

Nu är det vinter och kallt med Mellanösternmått mätt, men i juli och augusti ligger medeltemperaturen i Jayyous på 30 grader och varma dagar kan den nå upp till 40 grader. Då längtar många palestinska barn efter att åka till havet.

– Jag gillar att simma - men jag kan ju aldrig simma utomhus, bara i badhuset i Tulkarem, för det är det enda i regionen dit kvinnor kan gå. Jag var vid havet en gång med min farbror när jag var sex år, och det var så vackert. Jag vågade inte hoppa i då... men om jag fick åka nu, skulle jag inte vara rädd, säger Humsa och blickar ut över den blå horisonten i fjärran. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar